سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدرسه استثنایی آزادی مشهد
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

 

آیا گاوهای وحشی به قرمز حساس‌اند؟


لباس طلایی گاوبازان، کاغذهای رنگی اطراف میدان و پارچه قرمزی که به سمت گاو وحشی گرفته می‌شود. جالب است بدانید این دنیای رنگی برای همه موجودات به اندازه ما رنگی نیست. از گاو وحشی شروع می‌کنیم. در واقع این حیوان اصلا نسبت به رنگ‌ها حساس نیست و این موضوع در مورد بسیاری از مهره‌داران صدق می‌کند. پس چرا گفته می‌شود گاو وحشی به رنگ قرمز حساس است و این رنگ او را عصبانی می‌کند؟ این عقیده روی کدام پایه علمی بنا گذاشته شده است؟

زندگی سیاه و سفید پستانداران بسیاری از پستانداران قادر نیستند رنگی ببینند یا حداقل بسیار جزیی رنگی می‌بینند زیرا شبکیه چشم آنها از سلول‌های حساس به نور یا فوتورسپتورها تشکیل شده است. این سلول‌ها همگی از یک نوع پیگمنت تشکیل شده‌اند که اکثر آنها رنگ آبی و سبز را جذب می‌کنند. این یعنی گاو وحشی، موش و خرگوش قادر به تشخیص قرمز و سیاه از هم نیستند. چشم انسان غیر از سلول‌های حساس به نور از 3 نوع سلول دیگر هم تشکیل شده است. هر یک از این سلول‌ها قادر به جذب یک رنگ خاص با طول موج مشخص هستند. در واقع سلول‌های حساس به نور آبی با طول موج کوتاه، حساس به نور سبز با طول موج متوسط و حساس به نور قرمز با طول موج بلند وجود دارد. به همین دلیل می‌توانیم دنیا را رنگی ببینیم. برای انسان‌ها رنگی دیدن دنیا مهم است اما رنگ برای بسیاری از حیوانات اهمیت ندارد. در واقع برای بسیاری از حیوانات دیدن حرکات مهم‌تر از دیدن دقیق اشیا و رنگ آنهاست. گاو وحشی قبل از آنکه پارچه و رنگ قرمز آن را تشخیص دهد، حرکات تند را می‌بیند. در واقع گاو نه تنها رنگ را تشخیص نمی‌دهد بلکه تار هم می‌بیند. میوه بخورید تا بهتر ببینید فکر می‌کنید بین حیوانات کدام یک قادرند رنگی ببینند؟ حشرات؟! در واقع این حیوانات رنگ‌های ماورای بنفش را می‌بینند و قادر به تشخیص رنگ قرمز نیستند. از میان مهره‌داران تنها سگ، اسب، ماهی‌های ریز، لاک‌پشت، غوکان و مارمولک قادر به دیدن دنیای رنگی هستند البته درصد جزیی! برخی حیوانات مانند سنجاب و پستانداران عالی به دلیل تغذیه بهتری که دارند، بهتر می‌بینند. در واقع مصرف میوه و سبزیجات به دید بهتر کمک خواهد کرد. باز گردیم به سوال اول پس چرا گاوبازان با آنکه می‌دانند گاو رنگ قرمز را تشخیص نمی‌دهد مدام پارچه قرمز را جلوی گاو تکان می‌دهند؟ اصلا چرا رنگ قرمز انتخاب شده است؟ نکته بسیار ساده است. در واقع این حیوان نیست که با دیدن رنگ قرمز به هیجان می‌آید. تنها حرکات شدید پارچه است که گاو را عصبانی می‌کند. در واقع این انسان است که نسبت به رنگ قرمز هیجان نشان داده و به شور و شوق می‌آید. منبع: linternaute

[ پنج شنبه 89/2/2 ] [ 7:2 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
  < type=text/java>
new PopupMenu("profilelink_45081");   

یک لک لک نر در عملی شگفت انگیز.............
یک لک لک نر در عملی شگفت انگیز همه ساله 13 هزار کیلومتر را برای رسیدن به همسر بیمار و معلول خود پرواز می کند.

با فرارسیدن بهار، "رودان" لک لک نر همانند سالهای گذشته امسال نیز پس از طی یک مسیر 13 هزار کیلومتری از آفریقای جنوبی به کرواسی بازگشت تا همسر بیمار خود را که "مالنا" نام دارد ملاقات کند.

مالنا، لک لک ماده ای است که به سبب یک جراحت قدیمی قادر نیست مهاجرتی تا این حد طولانی را انجام دهد.

"استیپان فوکیک" زیست شناسی که از سال 1993 به درمان لک لک ماده می پردازد در این خصوص توضیح داد: "رودان هر سال برای دیدن جفت خود به کرواسی باز می گردد و در طول تمام این سالها به مالنا وفادار بوده است. این پنجمین سال پیاپی است که شاهد این منظره بوده ام."

یک بال مالنا در سال 1993 توسط چند شکارچی زخمی شد و به این ترتیب این لک لک ماده برای همیشه از پرواز باز ماند.

امسال ماجرای عشق "رودان و مالنا" مورد توجه بسیار زیاد خبرنگاران و علاقه مندان قرار گرفته و به همین دلیل صدها نفر برای ثبت لحظه دیدار این زوج عاشق در دهکده "برودسکی واروس" در شرق کرواسی گرد هم آمده بودند اما "رودان" بدون توجه به این افراد مستقیما به سوی آشیانه، در جایی که مالنا انتظار او را می کشید پرواز کرد.

براساس گزارش خبرگزاری ایتالیا، این زیست شناس کروات اظهار داشت: "سایر لک لکها به صورت جفت جفت ظرف پنج شش روز آینده به آشیانه های خود باز می گردند درحالی که "رودان" اولین لک لکی است که به مقصد می رسد چون "مالنا" در خانه بی صبرانه انتظار او را می کشد."

به گفته این محقق، همانند پنج سال گذشته ظرف دو ماه آینده چهار پنج جوجه لک لک متولد خواهند شد و "رادون" وظیفه آموختن پرواز به آنها را به عهده خواهد گرفت، چون "مالنا" قادر به انجام آن نیست.

سپس با فرا رسیدن زمستان، جوجه ها با پدر خود به سوی آفریقای جنوبی پرواز می کنند، درحالی که "مالنا" تا بهار آینده در انتظار بازگشت "رودان" وفادار خود در آشیانه خواهند ماند.


[ پنج شنبه 89/2/2 ] [ 6:47 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]

تاثیر مرکبات در پیشگیری و درمان بیماری‌ها

بی‌خوابی : ویتامین C  موجود در مرکبات  می‌تواند جذب آهن غیرهِم (NON-HEME) را دو تا چهار برابر افزایش دهد. این نوع آهن  در گیاهان نیز وجود دارد. منابع گیاهی آهن عبارتند از : سیب زمینی  پخته با پوست، جوانه ی گندم  برشته ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس  و لوبیا، پودر کاکائو ، نخود سبز ، نان گندم کامل  ، دانه های روغنی ، خشکبار مثل انواع برگه ( برگه آلو و هلو و زرد آلو ) ، توت خشک ، انجیر  خشک و کشمش .

گیاهخواران و کسانی که به مقدار کم فرآورده‌های گوشتی را مصرف می‌کنند ، بیش از دیگران دچار کمبود آهن شده و باید آهن بیشتری مصرف کنند تا در طول زمان به بیماری بی‌خوابی  دچار نشوند. بی‌خوابی در سراسر جهان یکی از جدیدترین بیماری هایی است که به عوامل متعددی ازجمله رشد ناکافی بعضی قسمت های مغز، کاهش فعالیت فیزیکی و کاهش عملکرد شناختی مغز بستگی دارد. مصرف میوه‌های غنی از ویتامین C می‌تواند از بروز این عارضه و عواقب مخرب آن جلوگیری کند.

آب مروارید : اکسیده شدن لنز چشم‌ها، نقش مهمی در بروز آب مروارید  مرتبط با افزایش سن دارد. اخیراً تاثیر آنتی‌اکسیدان هایی مانند ویتامین C در پیشگیری از آب مروارید بررسی شده است. تحقیقات نشان داده ، کسانی که ویتامین C کافی مصرف می‌کنند، کمتر از دیگران درخطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند.


مصرف ویتامین C با تراکم استخوان ها در ارتباط است و در پیشگیری از پوکی استخوان  موثر است. محققان همچنین درباره تاثیر انواع مرکبات در جلوگیری از بروز بیماری هایی نظیر نقص عملکرد شناختی مغز، آسم و سنگ کلیه  نیز تحقیقاتی انجام داده‌اند. به گفته آنان مصرف مرکبات و نوشیدن آب پرتقال  در جلوگیری از عارضه سنگ کلیه در افرادی که مستعد این بیماری هستند، موثر است. افراد سالمند  نیز می‌توانند با مصرف این محصولات، به خصوص ویتامین C و فولات  ، توان ذهنی و شناختی مغز خود را به مدت طولانی‌تری حفظ کنند و بالاخره اینکه رژیم فاقد ویتامین C از عوامل بروز بیماری آسم قلمداد می‌شود. ویتامین C مهمترین آنتی‌اکسیدان  موجود در مایع سطح شش‌هاست و نقش مهمی در حفاظت شش‌ها در برابر اکسیداسیون دارد.

با وجود فواید بی شمار و فراوان انواع مرکبات به نظر می‌رسد مصرف این گروه از میوه ها به دلایل متعددی ازجمله ناآگاهی مصرف‌کنندگان، اولویت‌بندی محصولات غذایی و میوه‌ها، نگرش های فرهنگی، در دسترس نبودن، قیمت بالا و استفاده از سموم دفع آفات نباتی در سراسر جهان و حتی کشورهای پیشرفته کاهش پیدا کرده است. اما می‌توان امیدوار بود با اتخاذ سیاست هایی بتوان روند تولید، توزیع و صادرات این محصول را به نحوی بهبود بخشید و این محصول مغذی را در دسترس همگان قرار داد.

منبع: تبیان


[ پنج شنبه 89/2/2 ] [ 6:38 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]

 

کاپ کیک کودک

 مواد لازم:
شکر=1 لیوان
کره=نصف لیوان
تخم مرغ=2 عدد
آرد=1 لیوان و نصف
پکینگ پودر=2 قاشق غذاخوری

شیر=نصف لیوان
مواد لازم برای کرم:
کره=4/1 لیوان
پودر کاکائو=نصف لیوان
شیر=3/1 لیوان
وانیل=1 قاشق مرباخوری
پودر شکر=3 لیوان

طرزتهیه
ابتدا شکر و کره و تخم مرغ را با هم مخلوط کرده،سپس آرد و پکینگ پودر و شیر را به آن اضافه می کنیم.در صورتیکه بخواهیم کیک شکلاتی بشود پودر کاکائو را هم به آن اضافه می کنیم.مایه را در ظرف های مخصوص کاپ کیک که قبلا چرب کرده ایم می ریزیم و در فر با درجه حرارت 170 درجه سانتیگراد به مدت 30 تا 45 دقیقه می گذاریم تا کیک بپزد.

طرز تهیه کرم:
کره و پودر کاکائو را با همزن خوب مخلوط کرده سپس شیر و وانیل و شکر نرم شده را به آن اضافه می کنیم.بعد از اینکه کیک سرد شد،کرم روی روی آن ریخته و در یخچال می گذاریم تا کمی خنک شود.


[ پنج شنبه 89/2/2 ] [ 6:29 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
 نعناع

images

نعنا دارای اسانس با انواع ترکیبات موثر می باشد که مهمترین ماده اسانس نعنا را مانتول تشکیل می دهد که "40" تا " 60" درصد اسانس را شامل می شود و بیشترین مقدار آن در برگهای جوان یافت می شود.
عطر نعناع برای پیشگیری از خواب آلودگی و احساس آرامش ماثر است. عطر نعناع و دارچین باعث می شود رانندگان بتوانند آرامش بیشتری داشته باشند و خواب شان نبرد.

نعناع اضطراب و نگرانی را کاهش و مخلوط نعناع و دارچین، آگاهی را افزایش می دهد . استنشاق بوی این گیاهان به طور مداوم در زمان رانندگی های طولانی مدت، باعث می شود آمار حوادث رانندگی و قربانیان این وقایع کاهش یابد.

همچنین نعناع نفخ شکم را میگیرد و برای کسانیکه دلپیچه دارند دم کرده آن بسیار مفید است همراه با نبات مصرف شود بهتر است.

نعنا با مصرف جهانی" 10" هزار تن در سال از قدیمی ترین و مهمترین گیاهان دارویی و ادویه ای به شمار می رود.

کاربرد نعنا :

استفاده اسانس در صنایع بهداشتی، غذایی، آرایشی، شیرینی سازی، نوشابه سازی، نوشابه سازی و مصرف ادویه ای

استفاده از طعم آن در بهبود مزه داروهای بدمزه.

استفاده در محلولهای شستشوی دهان و گلو و خمیردندانها به خاطر خاصیت ضد باکتریایی مانتول موجود در اسانس.
نعنا جهت مداوای نفخ، دردشکم، سوء هاضمه(درمان قطعی)، ناتوانی روده ها، تب، سرما خوردگی و آنفولانزا توصیه شده است.

جوشانده برگ و گل آن جهت لطافت و شادابی پوست استفاده می گردد.
مالیدن چند برگ نعنا در محل گزیدگی حشرات می تواند اثرات آنرا تا حد زیادی خنثی نماید.

گفته می شود جویدن برگ نعنا باعث کاهش درد دندان شده و همچنین باعث ضدعفونی مجاری بینی و گلو می گردد.
خاصیت ضدعفونی آن بسیار قوی است به طوری که در ضدعفونی محیط بخصوص مواقع وجود بیماریهای واگیردار بسیار موثر می باشد و باعث دفع حشرات و مگس نیز می گردد.
بخور جوشانده نعنا جهت گرفتگی بینی بسیار موثر است.
کمپرس گرم آن باعث رفع درد سر و همچنین دردهای روماتیسمی می گردد.
مالیدن نعنا بر روی سینه زنان بچه شیرده باعث رفع احتقاق شیری می گردد.
نعناع بخصوص برای افرادی که دایم در حال مرور درس برای امتحان هستند، موثر است.
هنگام خستگی یا زمانی که حس می کنید مغزتان کشش مطالب جدید را ندارد، استفاده از نعناع سودبخش است.


[ پنج شنبه 89/2/2 ] [ 6:25 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]

هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم


[ یکشنبه 89/1/8 ] [ 1:51 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
سندرم داون (Down Syndrome) یا دی. اس. عارضه ای ژنتیکی است که موجب کندی رشد کودک شده و معمولا به عقب ماندگی ذهنی منجر میشود. این عارضه در یک کودک از 800 کودک دیده میشود. این سندرم به نام جان لنگدون داون (John Langdon Down) نامگذاری شده است که پزشکی انگلیسی و اولین شخصی بود که در سال 1887، علائم این عارضه را تشریح کرد.

علائم سندرم داون در هر کودک تفاوت میکند و در حالی که تعدادی از کودکان مبتلا به دی.اس. نیازمند رسیدگی پزشکی مداوم هستند، عده دیگری از آنها زندگی سالم و مستقلی را در پیش دارند.

اگرچه سندرم داون قابل پیش گیری نیست، اما میتوان قبل از تولد کودک آنرا تشخیص داد. مشکلات جسمی و سلامتی همراه با دی.اس. قابل درمان هستند، و در هر جامعه امکانات و منابع مختلفی برای کمک به این کودکان و والدین آنها وجود دارد.

علت بروز سندرم داون چیست؟
به طور معمول، هر کودک در زمان لقاح اطلاعات ژنتیکی خود را به وسیله 46 کروموزوم از والدین خود به ارث میبرد: 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر. اما در اکثر موارد بروز سندرم داون، کودک یک کروموزوم اضافه دریافت میکند و به جای 46، 47 کروموزوم به او منتقل میشود. این ماده اضافه ژنتیکی موجب تاخیر در رشد جسمانی و عقلانی کودک میشود.

هر چند کسی به طور قطع نمیداند که چرا این حالت اتفاق می افتد و هیچ روشی برای پیش گیری از اشتباه کروموزومی که موجب این نارسایی میشود، شناخته نشده است. تا مدتها تصور میشد بیشتر مبتلایان به دی.اس. از مادران بالای 35 سال به وجود آمده اند، اما آمار وتحقیقات پزشکی جدید ثابت کرده است که 80 درصد کودکان مبتلا به سندرم داون از زنانی زیر 35 سال متولد شده اند، البته بالا رفتن سن مادر شانس ابتلا به این سندرم را افزایش میدهد اما مهمترین دلیل بروز آن نیست.

کودکان دارای طیف وسیعی از تواناییها هستند و هیچ راهی وجود ندارد تا در هنگام تولد پیش بینی شود که آنها در چه زمینه ای موفق خواهند بود.
سندرم داون چگونه بر کودک اثر میگذارد؟
کودکان مبتلا به سندرم داون دارای خصوصیات ظاهری مشابه هستند که از جمله بارزترین آنها میتوان به نیمرخ مسطح، چشمان مورب رو به بالا، گوشهای کوچک، یک تک خط در وسط کف دست و زبان بزرگ اشاره کرد. یک پزشک معمولا با یک معاینه جسمی میتواند بگوید که یک نوزاد دچار چنین نارسایی هست یا خیر.

ماهیچه های کوتاه و مفاصل نرم هم از جمله خصوصیات کودکان مبتلا به دی. اس هستند و نوزادان مبتلا به آن بیش از حد سست و بی تعادل هستند. هرچند این حالت میتواند به مرور زمان کم شود، اما بیشتر کودکان مبتلا به دی.اس. اصولا دیرتر از کودکان دیگر به نقاط عطف رشد - مانند چهار دست و پا رفتن، نشستن و راه رفتن- میرسند.

معمولا این کودکان در زمان تولد قد و وزن معمولی دارند اما به طور کلی رشد آنها از سرعت کمی برخوردار است و از همسالان خود کوچکتر به نظر میرسند. در کودکان زیر 2 سال، کشیدگی کم و حرکات محدود ماهیچه موجب بروز اشکالاتی در مکیدن و غذا خوردن و همچنین مشکلات هاضمه دیگری چون یبوست میشود. کودکان نوپا و بزرگتر نیز ممکن است در حرف زدن، یادگیری و انجام کارهای شخصی چون غذا خوردن، لباس پوشیدن و دستشویی رفتن تاخیر زیادی داشته باشند.

سندروم داون به اشکال متفاوتی بر تواناییهای شناختی کودکان تاثیر میگذارد، اما بیشتر آنها دچار عقب افتادگی ذهنی خفیف تا میانه هستند. کودکان مبتلا به دی.اس. میتوانند بیاموزند و در طول زندگی خود قادر به پرورش مهارتهایی هستند. به زبان ساده، آنها با سرعتی متفاوت از دیگران به اهداف خود دست می یابند - و به همین دلیل بسیار مهم است که آنان را کودکان دیگر و حتا کودکان با شرایط مشابه، مقایسه نکنیم - .

این کودکان دارای طیف وسیعی از تواناییها هستند و هیچ راهی وجود ندارد تا در هنگام تولد پیش بینی شود که آنها در چه زمینه ای موفق خواهند بود.

مشکلات طبی مربوط به سندرم داون
در حالی که بعضی کودکان دارای دی.اس. هیچ مشکل خاص سلامتی ندارند، عده ای از آنها دچار انواع مشکلات طبی هستند که نیازمند توجه و رسیدگی خاص است. برای مثال، نیمی از تمام کودکانی که با سندرم داون متولد میشوند دچار نقص قلب مادرزادی بوده و مستعد ابتلا به فشارخون ریوی هستند. این مشکلات توسط کاردیوگرافی اطفال قابل شناسایی هستند و بیشتر آنها با دارو یا جراحی رفع میشوند.

تقریبا نیمی از این کودکان دارای مشکلات شنوایی و بینایی هستند. کاهش شنوایی میتواند به دلیل جمع شدن مایع در گوش میانی یا ناهنجاری ساختمان گوش باشد. مشکلات بینایی معمولا شامل تاربینی (تنبلی چشم)، نزدیک یا دور بینی و افزایش احتمال ابتلا به آب مروارید است. در مورد چنین کودکانی، مراجعه برای سنجش بینایی و شنوایی بسیار ضروری است تا قبل از اینکه هر مشکل احتمالی توانایی صحبت کردن یا مهارتهای دیگر آنها تحت الشعاع قرار دهد، در رفع آن بکوشند.

از دیگر نارساییها معمول در مبتلایان به سندرم داون میتوان به مشکلات غده تیروئید، ناهنجاری روده، مشکلات تنفسی، چاقی، حساسیت بیش از حد به عفونت و شانس فزاینده ابتلا به سرطان خون را نام برد. خوشبختانه بسیاری از این حالات قابل درمان هستند.

افراد مبتلا به سندرم داون می توانند سالها زندگی کنند.
راهنمایی به والدین
اگر شما فرزندی مبتلا به سندرم داون دارید، حتما در ابتدا غرق در احساس شکست، گناه و ترس بوده اید. گفتگو با والدین دیگری که چنین فرزندی دارند میتواند به شما کمک کند تا بر احساسات خود فائق شوید و راه هایی برای مقابله با مشکلات بیابید. عده ای از والدین اعتقاد دارند که هرچه بیشتر در باره این مشکل ژنتیکی بدانند، ترس کمتری از آینده خواهند داشت.

متخصصان توصیه میکنند که این کودکان را از همان بدو تولد به کمک متخصصین نگهداری کنند و هر مرحله از رشد آنها را زیر نظر کارشناسان و با توصیه آنها پیش ببرند. مراجعه به مراکز مخصوص گفتار درمانی، فیزیک درمانی و همچنین استفاده از راهکارهای این موسسات برای داشتن رفتار صحیح با کودک بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

هنگامی که کودک شما به سن مدرسه رسید، بستگی به میزان درک و دریافت او و همچنین قابلیتهایی که دارد میتواند به مدرسه کودکان استثنایی و یا به مدرسه معمولی برود. مهم این است که به خاطر احساسات نادرست، کودک را از رفتن به مدرسه باز نداریم. با کارشناسان مشورت کنید و بهترین محل را برای تحصیل کودک خود انتخاب کنید.

امروزه بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم داون به سن مدرسه میرسند و از بسیاری فعالیتهای مناسب سنشان بهره مند هستند. عده کمی از آنها به کالج هم رفته اند. بسیاری از آنها توانسته اند به یک زندگی نیمه مستقل دست یابند و عده دیگری که همچنان در خانه والدین خود زندگی میکنند در حدی هستند که میتوانند شغلی داشته باشند و در اجتماع به موفقیتهایی دست یابند.

[ یکشنبه 89/1/8 ] [ 1:51 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]


[ یکشنبه 89/1/8 ] [ 1:51 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
اخیرا دارویی جدیدی جهت بهبود مبتلایان سندرم دان یافته ام که در سایت زیر اطلاعات ان موجود استhttps://www.wellnesshospital.com/ خواهشمندم قبل از خرید ومصرف اکیدا با پزشک متخصص مشورت کنید.

 


[ یکشنبه 89/1/8 ] [ 1:51 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
تحقیق در مورد فرزندان سندرم دان ایران و خانواده های آنها (4)

 یافته‌ها : در مرحله تدوین پرسشنامه از خانواده‌ها خواسته شد پنج مشکل عمده خود و فرزند خود را بصورت کاملاً باز و اختیاری نوشته و بسته به اهمیت آن نمره حداکثر تا 20 بدهند. حاصل 127 مورد بوده که با حداقل 15 و حداکثر 20 نمره داده شده بود. بر این اساس و با نظر گروه متخصصین هفت محور مختلف طراحی گردید که نمره هر محور از متوسط نمره گزینه‌های زیر گروه آن استخراج گردیده است و به شرح جدول 1 می‌باشد

ردیف

عنوان

متوسط نمره

انحراف استاندارد

1

مشکلات، ناتوانیها و اختلالات جسمی

83/19

51/2

2

مشکلات و ناتوانیهای، روانی و اختلالات رفتاری

81/19

4/2

3

مشکلات و ناتوانیهای اجتماعی

76/19

73/2

4

مشکلات آموزشی

12/19

03/2

5

مشکلات نگهداری و حمایتی

01/19

63/2

6

مشکلات ارتباطی و اختلال تکلم

87/19

17/3

7

مشکلات مربوط به توانمندیهای خانواده

54/19

22/3

در بررسی فوق 23% خانواده‌ها اصلاً آشنایی با مراکز ارائه خدمات برای این قبیل کودکان نداشته و تنها 10% شناخت کافی داشته و بقیه تاحدودی و یا در حد ضعیفی این مراکز را می‌شناختند. اثر تولد کودک مبتلابه سندرم داون بر خانواده طی گزینه‌های، محدود شدن رفت و آمد خانواده، بردن کودک به میهمانیها، احساس سرافکندگی والدین و یا فرزندان بخاطر داشتن وی مورد بررسی قرار گرفت. 46% خانواده‌ها اعلام داشته‌اند که از زمان تولد کودک فوق رفت و آمدشان محدود گردیده است 39% اصلاً محدودیت رفت و آمد نداشته و بقیه تاحدودی و یا در حد ضعیفی مشکل فوق را دارا بودند. 51% خانواده‌ها اصلاً مشکل احساس سرافکندگی از داشتن این کودک نداشته؛ 10% با این مشکل روبرو بوده و بقیه تاحدودی یا در حد ضعیفی این مشکل را داشتند. 51% خانواده‌ها کودکشان را با خود به میهمانیها نیز می‌برند و تنها 18% آنان از بردن وی به میهمانیها امتناع می‌نمایند.

در بخش مشکلات حمایتی و نگهداری 96% خانواده ها نگران وضعیت مراقبت فرزند بعد از مرگ خود می‌باشند. 41% قادر به تأمین مخارج نگهداری بوده، 28% با تأمین هزینه‌های نگهداری مشکل داشته و بقیه تاحدودی از عهده این مخارج برمی‌آیند. 38% کاملاً قادر به تأمین هزینه‌های تحصیلی فرزند خود بوده، 13% اصلاً از عهده این هزینه برنیامده و بقیه مشکل جزئی دارند. 23% اصلاً قادر به تأمین هزینه مخارج درمانی فرزند خود نبوده، 21% اصلاً در تأمین این هزینه‌ها مشکلی نداشته و بقیه با مشکلات اندکی روبرو می‌باشند در همین زمینه 66% خانواده‌ها زیرپوشش بیمه قرار داشته و 34% اصلاً تحت پوشش بیمه نمی‌باشند.

 


[ یکشنبه 89/1/8 ] [ 1:51 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 233526