سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدرسه استثنایی آزادی مشهد
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

مشکلات دیکته نویسی  

گردآورندگان :

زهره قانعی فدافن ، بهاره محمودی

 

   دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعداد غلط هایی که مرتکب می شوند ، نمرات کمتری دریافت می کنند . معمولاً معلمان و والدین برای تقویت دیکته ی آنان به راه های مختلفی از جمله :

1- به کودک پند و اندرز می دهند و از آنان کوشش بیشتری را طلب می کنند.  2- کودک را تحقیر، سرزنش و موءاخذه می کنند. 3- به سرزنش و انتقاد از معلم می پردازند . 4- هر کدام از والدین ، والد یا عضو دیگری از خانواده را مقصّر می شمارند . 5-  میزان تکالیف خانه و مدرسه را که به نوعی به درس دیکته مربوط می شود ، افزایش می دهند.  6- از کودک می خواهند شکل صحیح کلماتی را که در نوشتن آن مرتکب اشتباه شده است ، بارها بنویسد .  7-  از دانش آموزان می خواهند یک جمله بنویسد، که در آن ، شکل صحیح کلمه ای که در دیکته غلط نوشته است ، به کار رود . 8- از وی می خواهند تا واژه ی درست مورد نظر را ، یا فقط حرفی از آن را که قبلاً غلط نوشته شده است ، با رنگ قرمز ، یا مشخص دیگری چند بار بنویسد تا در ذهنش پایدار بماند .

واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع و یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه ی آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت .

برای دست یابی به یک روش ساده و امیدوار کننده ، بهتر است ابتدا با اجرای آزمون هوشی ، ازطبیعی بودن هوش کودک اطمینان حاصل نماییم . اگر کودک در سایر درس ها و فعالیت هایش مثل سایر کودکان معمولی باشد ، به اجرای آزمون هوش نیاز نداریم . بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدّد دانش آموز را از روی دفتر وی یادداشت کنیم . بعد با توجه به نوع اشتباه راه حل مناسب را اتخاذ کنیم . 

نکته مهم :

با توجه به این که ما با کودکان استثنایی سروکار داریم و واژه ی اختلالات دیکته نویسی با توجه به بهره ی هوشی آن ها برایشان معنی ندارد ولی باز هم می توانیم از تمرین های به کار رفته جهت درمان اختلالات دیکته نویسی استفاده کرده و دقت دانش آموزانمان را افزایش دهیم .  

 انواع اشتباهات دیکته نویسی 

انواع اشتباهات را می توان در جدول زیر مشاهده کرد.

نوع اشتباه

درست

غلط

حافظه دیداری

صبح

سبح

حساسیت شنیداری

بشقاب

بشکاب

آموزش

می گفت

می گوفت

دقت

داستان

داسبتان

حافظه توالی دیداری

مادر

     مارد

تمیز دیداری - دقت

خانه

جانه

 


[ سه شنبه 91/10/19 ] [ 10:25 عصر ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 233330