سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدرسه استثنایی آزادی مشهد
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

املای یک کلمه بسیار مشکل تر از خواندن آن است چرا که باز شناسی یک کلمه چاپی یک عمل رمز گردانی است . در موقع خواندن نشانه های زیادی وجود دارد که خواننده را در شناسایی یک کلمه کمک می کند ( برای مثال خود متن علایم صوتی تجزیه و بخش کردن و حتی شکل کلمه ) در حالی که هنگام نوشتن این علایم وجود ندارد .

به طور معمول به کودکانی بر چسب نادرست نویسی زده می شود که دو سال اول دبستان را پشت سر گذاشته باشند و به داشتن غلط های زیاد و فاحش ادامه دهند ، غلط های مربوط به نوشتن در این اختلال عبارتند از :   ( دادستان 1370 )

1-  حذف پاره ای از هجاها یا حروف .

2-  تقطیع کلمات ( بر حسب تفسیر شخصی ) .

3-  چسباندن کلمات یا حروف به یکدیگر .

4-  نوشتن کلمات انچنان که انها را تلفظ می کند .

5-  غلط های مربوط به کلماتی که نحوه ی نوشتن آن ها یا املای معینی مرسوم است که کودکان چاره ای جز حفظ کردن آن ها ندارند ( خاهر به جای خواهر )

6-  ناتوانی در رو نویسی کردن یک متن بدون اشتباه

در بسیاری از موارد نوعی عدم هماهنگی بین تلفظ و نوشتن وجود دارد و به همین علت است که نارسا خوانی و نادرست نویسی متعاقب هم مطرح شده اند ( منصور و دادستان 1371 )

اشتباهات موجود در قلمرو هجی کردن و خواندن به راحتی به قلمرو نوشتن تعمیم می یابند .

اغلب کودکان کلمه هایی را که می توانند بخوانند بیش از ( واژه هایی که می توانند هجی کنند است کودکان هجی کردن را به طور ضمنی از طریق خواندن و نوشتن یا مستقیما از طریق فهرستی از واژه ها و یا از طریق تعمیم ( هجی کردن کلمات جدید بر اساس اطلاعات در باب کلمات مشابه ) یاد می گیرند . بعضی از کودکان برای خواندن از نوشته های اصواتی استفاده می کنند که البته چنین شیوه ای خزانه ی لغات را برای واژه هایی که از نظر ساختاری اصواتی هستند محدود می سازد ، کلماتی مانند خواب ( خاب ) و ... به مهارت ها بیش از نشانه های اصواتی نیاز دارند . بعضی دیگر از کودکان هجی کردن واژه ها را از طریق مجسم کردن یعنی تصویر سازی صحیح کلمه در ذهن می اموزند و سپس آن را به کمک حافظه می نویسند . فقدان دو مهارت پیش گفته ( استفاده از نشانه های اصواتی تصویر سازی ) می تواند باعث مشکلات شدید در درست نویسی گردد .

همزمان با مشکل درست نویسی غالبا تاخیر هایی در زبان دیده می شود یعنی کودک بین 2 تا 6 سالگی ( دوره ی تحول سریع زبان ) تقریبا حرف نمی زند یا بسیار کم یا بد سخن می گوید و شیوه ی بیان و درک وی اشکارا پایین تر از کودکانی است که تحول زبان آن ها بهنجار است .

همچنین آن ها در درک و دریافت جملات که دارای مفاهیم فضایی ( بالا ، پایین ، رو به رو ... ) یا زمانی ( دیروز ، امروز ، ... ) یا رنگ ها ( سبز ، قرمز ، ... ) هستند نیز مشکل دارند .

برتری جانبی یعنی تسلط چشم ، دست و پای یک طرف بدن برطرف دیگر ( که تقریبا بعد از 3-4 سالگی بوجود می اید .) از دیگر مشکلات است که همراه با نادرست نویسی دیده می شود .

چپ دستی فی نفسه منجر به نادرست نویسی نمی شود اما عدم استفاده از روشهای اموزشی درست برای کودکان چپ دست ممکن است مشکل افرین باشد . معمولا راست برتران هنگام نوشتن قلو را می شکنند در صورتی که چپ دستان آن را هل می دهند . ( کرک و کافمن 1376 )

تمایل چپ برتر آن است که از چپ به راست بنویسد در حالی که در کتابت فارسی از راست به چپ است . در نوشتن از راست به چپ ، چپ دستان نمی توانند به خوبی آن چه را که می نویسند ببینند چرا که دست او بر روی نوشته ها قرار می گیرد و ممکن است بازخورد مناسبی از کلمات نوشته شده دریافت نکنند .

( ابراهیمی و سامانی 1375 )

به طوری که ملاحظه می شود ، نوشتن و املا مستلزم مهارت ها و توانایی های زیادی هستند . شخص باید قبل از هر چیزی به خواندن کلمه قادر باشد و باید بتواند روابط خاص اوایی و تجزیه و تحلیل کلمات را درک کند . باید بتواند تعمیم های صوتی مطلوب بدهد ، باید قادر به تجسم شکل و ظاهر کلمه باشد و بالاخره نیاز به نرمش و هماهنگی حرکتی و تقویت مهارت های حرکتی ظریف دارد . همچنین توانایی درست نویسی با حافظه ی بینایی ( تجسم حروف و ترتیب و توالی آن ها ) و حافظه ی شنوایی ( شنیدن حروف ، ترتیب و توالی آن ها ) ارتباط نزدیکی دارد .

 


[ چهارشنبه 91/1/30 ] [ 10:49 صبح ] [ همکاران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 232839